האביב כאן . גנים פורחים

החורף חלף עבר כדברי שיר הילדים, הימים מתארכים, והגינה קוראת לצאת החוצה, לנשום עמוק את עונת האביב  על שפע הצבעים, המראות והניחוחות המבושמים שהיא מביאה לפתחנו- ניצנים קטנים שמפלסים דרכם בדרך לפריחה, ירוק בוהק של עלים טריים ורעננים, פרפרים ששבו להתעופף בין הפרחים.

זהו הזמן לחשוב איך להוציא את המיטב מנוכחותו של הגן, כיצד ניתן ליהנות לא רק מיופיו, אלא גם משהות בשטחו באמצעות תכנון פינות שונות- פינת אירוח, פינה אינטימית לכוס קפה של בוקר, פינת "הנאה" מול בריכת נוי מרגיעה, פינת אוכל להנעים בה את החך עם תוצרי ברביקיו, פינת משחק לילדים, ועוד ועוד.

על מנת שכל אלה יוכלו לקרום עור וגידים, עלינו לבחון היטב  מהם הרצונות והצרכים של כל דיירי הבית ,ואיזה אופי של גן יגרום להם את מרב ההנאה. למעשה, כל פיסת אדמה בשטח הגינה טומנת בחובה פוטנציאל להפוך לפינת חמד, כאשר המפתח ליצירתה נתון בידי הבעלים. במידה ומדובר בגן המצוי בשלבי תכנון, הרי שכל האפשרויות פתוחות, וכל שנדרש הוא רק להקדיש מחשבה למה היינו רוצים שייכלל בו כך שישרת אותנו לאורך שנים, הן מבחינת העיצוב הרצוי והן מבחינת התשתיות שיבטיחו הקמה מוצלחת.

היה וגודל השטח מאפשר  זאת, ניתן לתכננו בחלוקה לאזורים שיזמנו חוויות שונות, אך גם בגינה קטנה ניתן ליצור תחושה של מרחב ופתיחות נעימה, ולאו דווקא ע"י הימנעות מנטיעת עצים או שילוב אלמנטים גדולים ומשמעותיים.  במקרה כזה, דווקא שתילת צמחייה בהיקף הגינה היא שמייצרת תחושה של שטח קטן לעומת נטיעת 2- 3 עצים לא גדולים, חלוקה לערוגות פורחות, שילוב פינת ישיבה או בריכת נוי קטנה באזורים הפנימיים של הגינה שיש בידם ליצור תחושה של עניין משתנה הגורם לאשליה של מרחב גדול יותר מזה הקיים בפועל.

בגן קיים החשיבה צריכה להיות שונה: חשוב להתייחס לעצים קיימים, לבחון מחדש באיזה אזור מעדיפים להימצא, ובמקביל לבחון גם איזו "מציאות חדשה" רוצים ליצור בשטחו ובמה כרוכים השינויים שיידרשו לבצע על מנת להשיגה. לעתים מספיק לטפח את העצים הקיימים על ידי גיזום, לעצב ולרענן את מראה השיחים, וככלל  לנקות את השטח כאשר כבר אז נפרשת תמונת שטח חדשה שמסייעת לתכנן את השינויים הרצויים: לראות איפה עדיף לתכנן שביל חדש, היכן מתאים להציב ספסל, מהו המקום המועדף לטיפוח חלקת ירק ובאיזה אזור רצוי לחדש את הדשא. מטבע הדברים שינויים מסוג זה כרוכים ב"מהפכה" זמנית שמתרחשת בזמן הביצוע אך התוצאה כדאית, ומצדיקה את התקופה הלא נוחה.

פינת ישיבה סביב מדורה עטופה פרחי פרג קליפורני (אשוציה), דולפיניום ופעמונית.

אחד הדברים החשובים ביותר להצלחתה של גינה הוא תכנון צמחייה מתאימה, ובמיוחד בגינות קטנות. קיים מגוון רחב מאוד של צמחים שטבעם לא פולשני ושגודלם לא הופך להיות מטריד עם השנים שעוברות. בנוסף, אופייה של הצמחייה והסוגים הנבחרים יכולים לסייע לחלוקת שטח הגן, להדגשת סגנון העיצוב הרצוי, וליצירת האווירה בו.

פריחת שזיף פעמוני.

 

התאמה צמחייה נכונה חשובה מאד גם בגגות ירוקים ובמרפסות גן, שקיומם מגדיל משמעותית את מרחב המחיה ומכניס תחושת טבע לחיים האורבאניים. ככלל, עולם הגינון ועיצוב החוץ הוא עשיר ומגוון, ובתוך כך גם אפשרויות הבחירה הן רבות ומגוונות. בכל מקרה, כאשר אלה כבר התקבלו והקמת הגן או שיקומו הסתיימו, לא מדובר, למעשה, על סיום, אלא על התחלה חדשה של צמיחה והתפתחות.

הכתבה המקורית פורסמה במגזין בית ונוי 130

צילום: טניה אילוז, שרלי אילוז

 

 

Share